Bristede fødselsdrømme..

Naturferie 2020 – Overnatning i luksus shelter og eventyrland 🌈

Vores sommerferie er slut og nu er der tid til at sætte sig ned og dele vores tur i detaljer med jer – jeg er blevet bombet med spørgsmål undervejs på vores tur, men det er så svært at nyde og være tilstedeværende, samtidig med at man skal ‘stå til service’. Derfor var jeg ret konsekvent med ikke at besvare spørgsmål på vores ferie, men vente til vi kom hjem.

Det spørgsmål jeg fik allermest var faktisk, hvordan vi finder frem til vores hytteoplevelser. Det har jeg allerede skrevet op i dét indlæg jeg delte om vores ferie inden vi tog afsted. Vi søger på Airbnb efter unikke oplevelser. Igennem filtrering kan man søge på trætophytter, jordhytter eller andre spændende oplevelser.

År 2020 skulle blive året, hvor vi for første gang prøvede at overnatte i shelter. Men det måtte naturligvis blive med hensyntagen til en meget gravid krop og derfor var det altså ikke bare på liggerunderlag i en offentlig shelter, men en rigtig luksusudgave med boxmadrasser i udkanten af en privat have.

Stedet ligger i Gedser lige ud til en gammel jernbane. Vi frygtede uønsket besøg fra tog i døgndrift, men den var vist ikke rigtig i brug, for kun en enkelt gang kom en lille togvogn forbi med et par herrer der hilste venligt og dyttede til pigerne. Shelteren har vinduer i loftet så man kan se stjernehimmel – hvis der altså ikke er helt vildt overskyet 😅 Så dén fik vi ikke set meget til. Vi havde egentlig et skønt sommervejr, men ud på aftenen kom der et heftigt regnvejr, men vi lå i ly og fik ikke så meget som en dråbe på os. Madrasserne når ikke helt ud til kanten og taget går endnu længere ud, så man skal vist virkelig være uheldig med stiv vind sammen med regnen, for at få regn på sig.

Du finder det fine shelter lige her 🖤

Når vi tager afsted på de her ture, fylder vi først og fremmest bilen med madvarer der ikke kræver køl, til de dage hvor vi er helt uden strøm. Vores yndlingsretter er gryderetter a´la ratatouille med en dåse flåede tomater, grøntsager og plantefløde. Plantefløde skal nemlig heller ikke på køl!

Vi spiser også tacos med grøntsager og soyaprotein fremfor kød. Man kan få sådan en burrito-mix med soyaprotein og masser af krydderier, som blot skal have en dåse flåede tomater.

Bolleblandinger med tørgær til nybagte boller over bål, chiagrød med kokosmælk og mandelmælk til morgenmad.

Men vi har også en lille køleboks med os, som vi putter frostvarer i, så de holder sig kølige til de første par dage eller de dage hvor vi er i nærheden af strøm/skal køre bil, så bilen kan køle – og så køber vi altså poser med færdige isterninger undervejs.

Nå men – stedet her var altså super hyggeligt, med en fin lille bålplads. Toilet er naturligvis et hul i jorden, men her sad man på en træplade, hvor der var skåret hul, i en lille ‘trækasse’ med sider, så man ikke var helt eksponeret – og sådan er det egentlig de fleste steder, hvor toilettet er primitivt.

Vi sov faktisk rigtig fint, udover at dén store edderkop der sad i vinduet over madrassen ikke var samme sted næste morgen. Jeg er hunderæd for ederkopper og prøver at lukke ned for det med et kompromis der hedder, at hvis jeg skal nyde naturen, så må det bliver med alt hvad den indebærer. Derhjemme ville jeg ikke sove med en edderkop i soveværelset. Herude ønsker jeg mig bare, at jeg kan finde den samme sted dagen efter – og når jeg så ikke kan, så er der jo bare ikke noget at gøre ved det….. 😁

Efter vores overnatning i shelter, tog vi til Møn. Det var egentligt en lidt speciel oplevelse, som jeg ikke har vidst hvor vidt jeg skulle dele med jer. Ejeren af det fine sted var nemlig i tvivl om jeg måtte tage billeder, fordi hun ønskede at hendes sted skulle fremvises med den æstetik hun synes det har. Efter at have vist hende min billedstil fik jeg lov at fotografere og dele vores ophold – men hun ønskede ikke eksponering, fordi hun i forvejen havde rigtig mange ansøgninger om besøg. Derfor har jeg været i tvivl om jeg kunne ’tillade’ mig at dele et sted, jeg alligevel ikke rigtig må dele med jer.. Men jeg er blevet enig med mig selv om, at mit site jo ikke bare er en service kanal, så selvfølgelig kan jeg dele uden at skrive hvordan man præcis finder dette sted – det finder I nok selv ud af, hvis I virkelig gerne vil besøge det.

Vi boede i en meget idyllisk, lille, vild have ude imellem kornmarker, i en gammel patineret skurvogn. Man bruger ejerens køkken og toilet, så der var ikke rigtig noget naturferie over det, men det var lidt som at være i et lille eventyr. Solen skinnede højt over os og gjorde det til en oplevelse vi aldrig glemmer, sådan Alice i Eventyrland agtigt. Man skulle altså lade være at slå sin græsplæne…….

Når man nu er på Møn, så skal man lige lægge vejen forbi den gamle sukkerfabrik og blande nogle billige og meget velsmagende bolcher hos Møn Bolcher, og købe en lidt for dyr, men også lidt for lækker muffin fra det økologiske bageri lige ved siden af.

Efter et par overnatninger på Sjælland, gik turen mod Nordjylland, hvor vi skulle have færgen fra Hirtshals til Kristiansand. Men først et par overnatninger i det smukke, smukke nordvestlige Jylland, som får sit helt eget indlæg.

På turen lagde vi vejen forbi en smuk lupinmark. Hvem der havde sådan én…..